Bohater misji w Afganistanie, czyli KTO Rosomak – wersja bojowa ISAF

Pojazdy militarne to wyjątkowe maszyny w świecie motoryzacji. Ich przeznaczeniem nie jest rozrywka, bicie rekordów sportowych czy przemieszczanie się po miejskich uliczkach. Powstają one z myślą o poruszaniu się po polach bitwy i terenach zagrożonych wojną. Są wykorzystywane przez siły zbrojne poszczególnych krajów, a ich stan i możliwości są w stanie przesądzić o zwycięstwie w danej batalii. Jednym z ciekawszych pojazdów zaliczanych do tej kategorii jest KTO Rosomak, a konkretnie jego wersja bojowa ISAF.

ISAF w Afganistanie

Aby przejść do opisu wskazanej wersji KTO Rosomaka, należy najpierw rzucić nieco światła na genezę jego powstania.

Pod skrótem ISAF kryje się nazwa Międzynarodowych Sił Wsparcia Bezpieczeństwa. Są to wojska operacyjne, którym powierzono zadanie utrzymania pokoju w Afganistanie. Armia wystawiona została przede wszystkim przez siły zbrojne państw należących do organizacji NATO. Swój udział w omawianej misji mieli również polscy żołnierze. Na ich wyposażenie składały się właśnie Rosomaki, czyli Kołowe Transportery Opancerzone występujące w wielu odmianach.

Produkcją KTO od 2003 roku zajmowało się polskie przedsiębiorstwo Wojskowe Zakłady Mechaniczne SA. Później modyfikacji uległa nazwa firmy – w 2014 roku zmieniono ją na Rosomak SA. Bazowa wersja maszyny była wielokrotnie przekształcana. W ten sposób dostosowywano jej charakter do zadań, jakie miała spełniać.

Specyfikacja KTO Rosomak – wersja bojowa ISAF

Kołowy Transporter Opancerzony Rosomak w wersji bojowej ISAF został stworzony z myślą o misji w Afganistanie. Wyposażono go w system wieżowy HITFIST 30 mm, zapewniający dużą celność oraz siłę ognia działka stabilizowanego w dwóch płaszczyznach. To innowacyjne uzbrojenie przekłada się na imponującą efektywność bojową modelu.

Pojazd odznacza się wysokim współczynnikiem mocy, co pozwala mu na osiąganie znaczących prędkości (do 100 km/h). Jednocześnie nadal łatwo nim manewrować, co wpływa na ogólną dobrą mobilność.

Konstrukcja Kołowego Transportera Opancerzonego

Specjalna konstrukcja pozwala w sprawny sposób dokonać wymiany poszczególnych układów oraz systemów KTO. Ze względu na charakter misji wersja ISAF otrzymała dodatkowe elementy opancerzenia. Dodano też lekki system osłon złożony z dziesięciu paneli ochronnych. Zdemontowano natomiast części układu pływania.

System wieżowy HITFIST 30 mm

Wieża Rosomaka wyposażona jest w armatę, karabin maszynowy oraz sześć wyrzutni granatów dymnych stanowiących system samoosłony. Posiada celownik dzienno-nocny, dzięki czemu użytkownik może obserwować pole bitwy przez całą dobę.

Załoga KTO Rosomaka w wersji bojowej ISAF

W skład załogi omawianego modelu KTO Rosomaka wchodzi łącznie dziewięć osób. Są to: kierowca, dowódca, działonowy oraz sześciu żołnierzy piechoty.

Wymiary

KTO Rosomak w wersji bojowej ISAF waży 26 ton. Jest długi na 8,2 metra i szeroki na 3,7 metra. Jego wysokość opiewa na nieco ponad 3 metry.

Zasięg operacyjny pojazdu szacuje się na 500-700 kilometrów.

źródło zdjęć: Autorstwa SGT Justin Howe – http://www.defenseimagery.mil/imagery.html#guid=0dba084e1209a3e6f700df3d821de99c1c5dc27b, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18295956

źródło treści: go-racing.pl

You May Also Like

Nowy Volkswagen Multivan T7

Lubisz komfortowo podróżować z rodziną lub przyjaciółmi, a może chcesz zasilić firmową flotę samochodową? Świetną propozycją będzie nowy Volkswagen Multivan T7, niemieckiego i dobrze znanego nam producenta. Volkswagen wykorzystał do…
View Post