Uszczelnienia techniczne typu o-ring

Uszczelnienia techniczne typu o-ring. Dlaczego pierścienie uszczelniające są niezastąpione?

W świecie inżynierii mechanicznej jeden produkt wyróżnia się na tle innych. Produkt ten, będący istotnym elementem wielu systemów maszynowych, jest stosowany do tworzenia uszczelnienia między dwiema powierzchniami. Uszczelnienie to może być stosowane do ochrony przed przeciekami, np. w przewodach gazowych i olejowych. Oringi to rodzaj uszczelek, które są stosowane w wielu miejscach. Ich kształt przypomina literę O, stąd nazwa. Ważne jest, aby prawidłowo je regulować, w przeciwnym razie mogą przeciekać i spowodować całkowitą awarię. Najważniejszą cechą tych materiałów jest minimalna konserwacja wymagana do ich prawidłowego działania.

Czym są oringi? Gumowe pierścienie uszczelniające czyli niezawodne uszczelki techniczne

Oringi to elementy uszczelniające stosowane do uszczelniania maszyn i innych urządzeń pracujących pod ciśnieniem. Te wyroby gumowe są często nazywane uszczelkami elastomerowymi. Swoją nazwę zawdzięczają temu, że po ściśnięciu tworzą elastyczne uszczelnienie, a po zwolnieniu ciśnienia rozszerzają się z powrotem do pierwotnego rozmiaru. Oringi są wykonane z różnych materiałów, mają różne rozmiary i kształty, w zależności od tego, do jakiej maszyny lub urządzenia mechanicznego będą przymocowane. Na przykład, jeśli chcemy uszczelnić połączenie między kolektorem wydechowym a cylindrem, użyjemy oringów silikonowych. Z drugiej strony, jeśli chcemy uszczelnić przewód paliwowy, będziemy potrzebować oringów olejoodpornych.

SONY DSC

Oringi są stosowane wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba uszczelnienia lub izolacji elementów napędu maszyny. Mogą być montowane na zaworach, złączkach, wężach i innych urządzeniach. W zależności od naprężeń występujących na powierzchniach styku, mogą one łatwo ulegać odkształceniom. Dodatkową zaletą oringów jest ich uniwersalność i szeroki zakres temperatur pracy .O-ringi są powszechnie stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, przemysłowym i elektronicznym, gdzie istnieje potrzeba uszczelnienia lub izolacji elementów napędowych maszyn. Uszczelnienia te są dostępne w różnych rozmiarach, kształtach i z różnych materiałów (np. EPDM, FPM/FKM/VITON, VMQ, HNBR itp.), w zależności od rodzaju zastosowania. Pod wpływem wysokiego ciśnienia oringi mogą się łatwo odkształcać. Dodatkową zaletą o-ringów jest ich uniwersalność i szeroki zakres temperatur pracy, co zapewnia wysoką wydajność w systemach klimatyzacyjnych.

O-ring i jego właściwości – czy to najlepsze uszczelnienie techniczne?

Termin “Oring” pochodzi od kształtu pierścienia utworzonego po rozciągnięciu. O-ringi są najczęściej stosowanym uszczelnieniem w przemyśle, zwłaszcza w układach hydraulicznych. Są one samoregulujące, niezawodne i niedrogie. Ich konstrukcja opiera się na prostej zasadzie – ściśliwości substancji uszczelniającej i jej zdolności do utrzymywania się na powierzchni, gdy jest ona ściskana przez pierścień zewnętrzny do pierścienia wewnętrznego. Oringi są niezwykle łatwe do zamontowania na części roboczej, w przeciwieństwie do innych typów uszczelek, w przypadku których konieczny jest montaż ręczny. Nowoczesne zawory o-ringowe mają szeroki zakres zastosowań dzięki możliwości znalezienia równowagi między właściwościami elastomeru a twardością sprężyny. Podobnie jak inne uszczelki, oringi są stosowane przede wszystkim do zapewnienia ochrony uszczelniającej pomiędzy dwoma częściami urządzeń, których części ruchome i statyczne pozostają ze sobą w ciągłym kontakcie. Pomimo względnej prostoty konstrukcji tego typu uszczelek, ich budowa pozwala na pracę nawet w niekorzystnych warunkach, w których inne rodzaje uszczelek już zawiodły.

SONY DSC

O-ring jest uszczelką mechaniczną składającą się z pierścienia wykonanego z materiału takiego jak np. guma, z ciągłym rowkiem wokół niego i mocnym rdzeniem utrzymującym jego integralność. Ta prosta, ale skuteczna konstrukcja może uszczelniać praktycznie w każdym środowisku i jest używana zarówno w zastosowaniach statycznych, jak i dynamicznych. O-ringi są często stosowane do uszczelniania urządzeń przemysłowych, takich jak podnośniki hydrauliczne, maszyny rolnicze oraz w samochodach, aby zapewnić prawidłowe uszczelnienie nadwozia samochodu względem maski, co czyni je jednymi z najczęściej stosowanych uszczelek mechanicznych. Zastosowania, w których są najczęściej stosowane, to uszczelnianie przed wysokim ciśnieniem lub zapobieganie wyciekom gazów, cieczy i innych materiałów.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą produkującą uszczelki FKM FPM Viton – Kedarix https://kedarix.com/

You May Also Like